iletisim Kuram ve Arastirma Dergisi - Sayi 44 / Bahar 2017
Gazi Universitesi lletisim Fakiiltesi

Sureli Elektronik Dergi

Copyright - 2017 Butiin Haklari Sakhdir

E-ISSN: 2147-4524

Tiirkiye’nin ilk Ozel Televizyon ile Tanismasi: Magic Box / Star 1
Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir inceleme

Turkey’s Meeting with First Private Television: An Examination on the Reflections of Magic Box/
Star 1 Channel on the Printed Media

Merve CAN MARASLI, Ars. Gor., Gazi Universitesi Iletisim Fakiiltesi, E-posta: mervecanmarasli@gazi.edu.tr

Anahtar Kelimeler:

ik Ozel Televizyon,
Magic Box/Star 1,
Cumhuriyet, Zaman,
Yasadis1 Yayncilik,
Yayincilik Tekeli.

Keywords:

The First Private
Television, Magic
Box/Star 1, Illegal
Broadcasting,

Broadcasting Monopoly.

Oz

Hukuken radyo ve televizyon yayinciliginda devlet tekelinin devam ettigi 1990
yilinda, Magic Box/Star 1 ‘Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyonu’ sloganiyla yayin hayatina
baglamistir. Boylece Star 1, defacto olarak yayincilik tekelini yikmis ve ¢ok kisa zaman
igerisinde genis bir izleyici kitlesine sahip olmay1 basarmistir. Bu ¢aligmada, o giine dek TRT
tekelinde televizyon yayinlari izlenmis olan Tiirkiye’de, yeni yeni olugsmaya baglayan ‘6zel
televizyon’ algisinin nasil sekillendirildigini gérmek amaglanmistir. Bu amagla, Star 1 ile
ilgili gazetelerde yer alan haberlerin ve yorumlarin nasil bir bakis acis1 ve tislupla yapildig:
incelenmistir. Bu kapsamda devletgi-sosyal demokrat olarak konumlandirilabilecek olan
Cumhuriyet gazetesi ile neo-liberal muhafazakar kanattaki Zaman gazetesi Orneklem
olarak ele alinmistir

Abstract

In 1990, when the state monopoly of the radio and television broadcasting was
continuing, Magic Box / Star 1 started broadcasting with the slogan ‘Turkey’s first private
television’. In this way, Star 1 abolished the state monopoly as defacto in the boardcasting
and within a very short time it managed to have a large audience. In this study, it was aimed
to see how the ‘private television’ perception that has started to take shape in Turkey, where
TV broadcasts of TRT monopoly have been watched until that day. For this purpose, it was
examined how the news and comments in the newspapers related to Star 1 are made with
a viewpoint and style. In this context, the Cumhuriyet newspaper, which can be positioned
as a statist-social democrat, and the Zaman newspaper on the neo-liberal conservative side
were taken as samples.



Merve Can Marasl

Giris

1990’11 yillarin baglarinda, Tiirkiye’de, sosyo-politik ve ekonomik anlamda ciddi
degisim ve doniisiimler yasanmis; bir¢ok alanda neo-liberal politikalar benimsenmeye
ve hayata gecirilmeye baslamistir. Ozellikle 1989-1991 yillar1 arasinda, Anavatan Partisi
(ANAP) hiikiimeti ve dénemin Cumhurbaskani Turgut Ozal tarafindan, medya sektoriinde
ciddi atilimlar ve ilkler gerceklestirilmistir. Bu ilkler arasinda, -yasal zemini ¢ok sonra
olusturulacak olsa da- ¢1g gibi biiyliyecek olan 6zel radyo ve televizyonlarin kurulmasi
da yer almaktadir.

Tiirkiye’de 6zel televizyonun heniiz olmadig1 1990 yilinda, yalnizca TRT yayinlar
dogrultusunda sekillenmis bir ‘kamusal yayincilik’ ve ‘devlet televizyonu’ anlayisi var
iken, ‘Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyonu’ vurgusuyla Star 1 kurulmus ve 6nemli siyasi
giicler tarafindan da desteklenmistir. Turgut Ozal’mn oglu Ahmet Ozal ile dénemin geng
1s adamlarindan Cem Uzan’1n ortakligiyla kurulan Star 1 televizyonu, yayin dili Tiirkge,
haber ve program kaynagi Tiirkiye ve hedef kitlesi Tiirkiye Cumhuriyeti vatandaslar
olmasiyla birlikte, yurtdis1 merkezli yaym yapmaya baslamistir.

S6z konusu donemde Anayasa’nin yayincilikla ilgili 133. maddesi sdyledir: “Radyo
ve televizyon istasyonlari, ancak Devlet eli ile kurulur ve Idareleri tarafsiz bir kamu
tiizelkisiligi halinde diizenlenir.” Bu ifadelerden de anlasilacagi lizere, radyo ve televizyon
yayinciliginda devlet tekeli esastir. Star 1 ise, dili, haber icerigi, program igerigi, personeli,
hedef kitlesi, reklamlar1 vs. her yoniiyle 77irkiye 'den bir televizyon kanali olmasina karsin,
yasal bir bosluktan yararlanma suretiyle, uydu yoluyla Almanya {izerinden yaymlarini
gerceklestirerek varligina nispeten mesru bir goriiniim kazandirmastir.

1990-1991 yillarinda diinya ve Tiirkiye i¢in énem tasiyan sosyo-politik olaylar,
Star 1 televizyonunun yayin hayatina bagladigi bu siiregte sahip oldugu igerikleri
bicimlendirmistir. Korfez Savasi ve 1991 secimleri bunlarin baginda yer almaktadir.
Televizyon seyircisi i¢in zaman-agiri bir ilgi odagi olan spor miisabakalari, dizi filmler
ve yarisma programlart da, televizyonun reytinglerini artiran yayinlar olmustur. Yasal
bosluklardan faydalanilarak kurulan Star 1 televizyonu iizerine tartismalar politikacilar
ve gazeteciler tarafindan siirdiiriiledursun, Star 1 televizyonu 1990 yilinda yayin hayatina
oldukca sesli bir giris yapmustir.

Bir lilkede, yeni kavram ve olgularin ortaya ¢ikmasinda, bunlarin tartisilmasinda ve
gelisip farkl sekiller almasinda basat gorevler iistlenen kisilerden biri de, gazetecilerdir.
Gazeteciler, ellerindeki medyalar1 kullanarak etkileme ve yonlendirme 6zelliklerini daha
gliclii kilarlar. Star 1’in yayim hayatina girmesiyle birlikte Tiirkiye’de ‘6zel televizyon’
algis1 yeni yeni olusmaya baslamis ve bu algi, donemin gazetelerinde yer alan hem
haberlerle hem de kose yazarlarinin yorumlariyla dogru orantili olarak sekillenmistir.

Bu c¢alisma kapsaminda, Star 1’e yonelik gazeteci elestirilerini ve bu ilk 6zel
televizyonun basinda nasil temsil edildigini gérmek i¢in, Cumhuriyet ve Zaman
gazeteleri 0rneklem olarak ele alinmistir. Cumhuriyet gazetesi, Tiirkiye Cumhuriyeti’nin
kurulugunun ilk yillarinda (1924) cikarilmaya baslayan ve iilkenin neredeyse tiim
yasanmigliklarina sahitlik eden, ideolojik olarak ise, yasadigi degisim ve doniisiimlere

385 m [letisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

ragmen, daha ¢ok ‘devlet¢i sosyal demokrat’ bir yapilanmada oldugu i¢in; Zaman gazetesi
ise, Cumhuriyet’ten farkli sekilde ‘neo-liberal muhafazakar’ olarak ifade edilebilecek
konumlanmasindan dolay1 tercih edilmistir.

Bucalismada, Cumhuriyet ve Zaman gazetelerinin, Star 1’in yayin hayatina basladigi
1990 y1l1 Mayis ayindan, 1991 yili Aralik ayimin sonuna kadarki tiim sayilari “nitel igerik
coziimlemesi’ yontemiyle ele alinmigtir. Gazetelerde yer alan kdse yazilarinda, haberlerde
ve okur yorumlarinda Star 1 ile ilgili hususlara nasil deginildigi, ne tiir elestirilerde
bulunuldugu, TRT ile mukayesesinde hangi noktalarin 6n plana ¢iktig1 incelenmistir.
“Orneklem olarak secilen gazetelerde yer alan Star 1 ile ilgili icerikler, toplumda yeni
yeni olusmaya baslayan ‘ozel televizyon algisinin’ nasil sekillendirildigi yoniindeki birer
gostergedir” varsayimindan hareketle, gazete iceriklerinin degerlendirmeleri yapilmistir.

Ozel Televizyon Yaymciligi Oncesi

Tirkiye’deilk televizyon yayinciligi 1964 yilinda kurulan ve 1968’de yayin hayatina
baslayan Tiirkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) tarafindan gergeklestirilmistir. 1961
Anayasasi’nin 121. maddesinde ve bu Anayasa’da Ongoriilmesi iizerine olusturulan
359 sayili TRT Kanunu’nda, Kurum “ozerk kamu tiizel kigisi” olarak tanimlanmustir.
Kurum’un 6zerkligi uzun siirmemis ve bu ifade 1972 yilinda “farafsiz bir kamu tiizel
kisisi” olarak degistirilmistir. TRT nin 6zerkliginin kaldirilmasi, iktidar ile daha da
yakinlagsmasina ve bu nedenle biiyiik 6l¢iide tepkiler almasina yol agcmistir. Bu durum
uzun yillar devam etmis ve TRT ‘iktidarin sesi’ olduguna dair elestirilerin gélgesinde
yayinlarini siirdiirm{istiir.

1980’lere gelindiginde, yeni buluslar iletim imkanlarini artirarak yeni pazarlarin
gelismesine yol agmis ve yeni hizmetleri finanse edebilmek i¢in devletler, 6zel sektor
ile mevcut olan geleneksel dengeyi devreye sokarak, 6zel girisimlere giderek daha ¢ok
basvurmuslardir (Tremblay, 1992: 260; Aktaran: Oztekin, 2007: 55). Bu degisim ve
dontistim, 6zellikle radyo ve televizyon yayinciligi alaninda biitiin diinyada oldugu gibi
Tiirkiye’de de yeni bir diizene dogru gidilmesine sebep olmustur. 1980 ihtilalinin ardindan
yapilan secimlerde iktidara gelen Turgut Ozal liderligindeki ANAP, 6zellestirme ve pazar
giiclerine dayali neo-liberal politikalar izlemistir. Tiirk ekonomisini diinya pazarina
acarak ekonomik ve toplumsal yasamda bir degisime gitmeyi hedefleyen Ozal, toplumda
bu degisimi énemli dl¢iide basarmistir. “Ozal politikalar ile iilkedeki telekomiinikasyon
agina islerlik ve yayginlik kazandirilmis ve bu sistemlerin yillardan beri siiregelen hantal
yapidan kurtarilmasi ¢abalar1 sz konusu olmustur” (Ozgen, 2012: 427). Turgut Ozal’in
Cumhurbagkanligi koltuguna oturmasinin ardindan, kurucusu oldugu partinin liberal
politikalar1 daha genis capli ve seri bir sekilde uygulanmaya baglamistir.

Bircok alanda 6zel tesebbiislere saglanan mali ve hukuki imkanlar hizla artarken,
cagin gerektirdigi sekilde ve diinyanin birgok tilkesinde oldugu gibi Tiirkiye’de de 6zel
radyo ve televizyon yayinciligi alaninda 6zellesmeye izin verilmesi i¢in is diinyasindan
talepler gelmistir. Muhalefet partileri de rekabet giiciinii ve ¢ok sesliligi artiracagi
diisiincesiyle 6zel yayinciliga izin verilmesi gerektigini savunmus; ancak, ANAP

Say1 44 /Bahar 2017 m 386



Merve Can Marasl

hiikiimeti, bunun yasal zeminini hazirlama konusunda pek hizli davranmamistir. Ekonomi,
saglik, egitim gibi alanlarda 6zellestirme politikalar1 hizli bir sekilde gerceklestirilirken,
radyo ve televizyon yayimnciliginda devletgi politika devam etmistir (Akalin, 2011: 26).
Bircok elestirmen, ANAP’1n yayinciligin 6zellestirilmesine direnmesinin asil nedenini
elektronik medya {izerindeki hakimiyetini kaybetmek istememesine baglamistir
(Catalbas, 2009: 364). ANAP Hiikiimeti muhalefetten gelen bu baskilara kademeli
bir liberalizasyon Onerisiyle yanit vermis ve 6zel sektdriin bagimsiz program {iiretimi
pazarina girerek ya da TRT’den yayin zamani kiralayarak bu alanda gerekli birikimi ve
deneyimi kazanabilecegini savunmustur (Catalbas, 2009: 365). Bu oneri dogrultusunda
yapilan diizenlemelerin akabinde bagimsiz program iiretiminde ciddi bir artig yasanmis
ve TRT’de yaymlanmak iizere ¢ok sayida program firettirilip, bunlar TRT tarafindan
satmn almmustir. Bir yandan da TRT’nin kanal sayilar1 artirilmaya devam etmistir. Ozel
yayinciligin Oniiniin agilmast yoniindeki asil talebe karsilik ise, yasadisi tesebbiislerin
ardindan verilecektir.

Ilk Ozel Televizyon Yaymcihig

Dénemin Cumhurbaskanm1 Turgut Ozal’in, yurt disindan Tiirkiye’ye uydu
yayinciliginin yapilmasinin su¢ olmayacagini sdylemesi ile 6zel televizyon yayinciliginin
baslayacagima dair ilk sinyaller verilmistir (Yengin, 1994: 116). 1990’larin basindan
itibaren de Avrupa iilkelerinden kiralanan uydu vericileri yoluyla Tiirkiye’ye yonelik
televizyon yayinlar1 baglamistir.

Tarafsiz kamu tiizel kigisi statiisiindeki TRT nin yayincilik tekelini devam ettirdigi
bir donemde, yabanci televizyon kanallarinin ¢anak antenlerle ve kablo TV araciligiyla
yayinlarini Tiirkiye’deki izleyicilere ulastirmaya baglamasi ve bazi belediyelerin ise, bizzat
kendilerinin ¢anak antenler yoluyla yabanci yayinlar1 halka ulastirmasi TRT tekelinin
kirilmasina ilk adim olmustur (Aziz, 1999: 101-102). “TRT radyo ve televizyon kanal
sayilarinin fazla olmasina karsin yillardir siiregelen Devlet (TRT) tekelinin tekdiizelik,
siyasal erklerin TRT yi kendi egemenlikleri altindan tutma ¢abalar1 ve bunda da basarili
olmalari, uydu yolu ile gelen kanallarin Tiirk toplumunda biiyiik ilgiyle izlenmesine neden
olmustur” (Aziz, 2006: 188). Boylece, her ne kadar farkli kaynakli kanallarin izlenmesi
miimkiin olmussa da, 6zel televizyon yayinciligini baslatan asil girisimin, Magic Box
Incorporated sirketi tarafindan kurulan Star 1 oldugu kabul edilmektedir. Cilinkii, Almanya
iizerinden uydu araciligiyla yayin yapan Star 1’1 diger uydu yayinlarindan ayiran 6zelligi,
yayin dilinin Tiirkge, hedef kitlesinin Tiirkiye’deki izleyiciler ve program iiretimlerinin de
Tirkiye merkezli olusudur. Bu sebeplerden dolay1 Star 1, ‘Tirkiye’nin ilk 6zel televizyon
kanal1’ olarak konumlandirilmaktadir.

1984°te kurulan ve radyo ve televizyon yayinlarinin diizenleme ve denetiminden
sorumlu olan Radyo Televizyon Yiiksek Kurulu (RTYK), Anayasa’nin 133. maddesinde
yer alan “radyo ve televizyon istasyonlariin ancak devlet eliyle kurulup yiirtitiilebilecegi”
ifadelerine dayanarak Star 1 yayinlarinin yasadist oldugu gerekgesiyle, Magic Box
aleyhine Ankara Cumhuriyet Bassavciligi’na su¢ duyurusunda bulunmus; ancak, Savcilik
Star 1 yayinlarinin CNN, BBC gibi yalnizca uydu lizerinden yayin yapan bir kanal oldugu

387 m [letisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

kararin1 vermistir. “Bu karar, uydu ¢aginda devlet tekelini koruyan yasalarin etkisizligini
kanitlamakla kalmamis, ayn1 zamanda daha sonra gelecek benzer girisimlerin ‘de facto’
olarak taninacagi bir zemin yaratmistir” (Catalbas, 2009: 369). Bununla birlikte, kimi
hukukeular, hiikiimetin isterse Star 1 yaymlarini durdurabilecegini belirtmislerdir. Clinkii
Avrupa Konseyi’'nin yayincilikla ilgili bir kararia gore, bir tilke bagka bir iilkeye yaym
yaptyorsa, bu yayinla ilgili olarak hangi yasalarin uygulanacagi, séz konusu iki iilke
arasinda yapilacak olan anlagsmaca belirlenecektir. Dolayisiyla hiikiimet, Alman hiikiimeti
ile Star 1 yayinlarinin durdurulmasi i¢in bir anlasmaya varabilecektir; ancak, bu goriisler
tartisma platformundan 6teye gegmemistir (Cankaya-Batur Yamaner, 2012: 212).

Star 1 televizyonunun sahiplerine 6zellikle vurgu yapmak gerekmektedir: Magic
Box Incorporated adli sirketin kurucusu, Rumeli Holding’in de sahibi olan geng is adami
Cem Uzan; sirketin ortag1 ise, Cumhurbagskan1 Ozal’in oglu Ahmet Ozal’dir. Televizyonun
ortaklarindan birinin Ahmet Ozal olusu, bu televizyon kanalmin ANAP hiikiimetince
desteklendigi iddialarini gliclendirmis ve Star 1’in yasal bosluktan yararlanarak yaymn
yapmasina hiikiimet tarafindan neden miidahale edilmediginin cevabi olarak goriilmiistiir.

Star 1, 7 Mayis 1990’da baslattigi deneme yayimnlarini 4 Ekim 1990°da bitirerek
gercek yayin hayatina baslamistir. Boylece Tiirkiye’nin hem giindeminde olan hem de
ekranlarinda seyredilen bir 6zel TV kanal1 vardir artik (Oztiirk, 2004: 101).

Star 1 televizyonunun basta Genel Yayin Koordinatérii Tunca Toskay olmak
iizere, teknik ve igerikten sorumlu eleman kadrosu, ¢cogunlukla, TRT kokenli kisilerden
olusturulmustur. Boylece, yonetim i¢in TRT den yetismis nitelikli yayincilarin yiiksek
iicretlerle 6zel televizyon kanallarina gegirilmesi gelenegi baslatilmis ve daha sonra
kurulan televizyon kanallar1 da aynm1 yontem ile personel ihtiyaclarini karsilamiglardir
(Cankaya-Batur Yamaner, 2012: 211). ilk dénemlerinde yalmzca uydu antenleriyle
izlenebilen Star 1 televizyonu, kisa siire igerisinde yogun bir izleyici kitlesi tarafindan
takip edilmeye baglamistir. Giinde 12 saat siireyle test yayimlar1 yapan Star 1’in, daha
sonra yayin stireleri de artirilmistir. Star 1 yayinlarinda NBI karsilagmalari, futbol maglari,
miizik programlari, yabanci sinema ve dizi filmleri ile ¢esitli eglence programlarina
yer verilmistir. Bu yeni kanalin tanitim filmlerinde ise, sporcu, gazeteci ve yazarlar ile
cok sayida sanatg1 yer almistir. Eglence anlayisin1 6n planda tutarak yayin ve izlenirlik
hacmini genisleten Star 1, Tiirk halkina o giine kadar gérmedigi bir serbestlikte yapilan
yayinlara tanik olma olanag1 vermistir (Goneng, 2006: 38).

Tanitimlarinda ‘Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyonu’ oldugu vurgusunu yapmaktan geri
durmayan Star 1, tamamen Tiirkiye’de ve Tiirkiye’ye yonelik hazirlanan yayn i¢eriklerine
sahip olmasima ragmen, yurt disindan yayimn yaptig1 gerekgesiyle sorumluluklardan da
kaginmustir.

Star 1 televizyonu TRT ile daima bir rekabet i¢erisinde olmustur. TRT nin eleman
kadrosundan basta spikerler olmak iizere 6nemli isimleri kendi biinyesine transfer etmesi,
futbol maglarimin naklen yayimlanmasi i¢in kuliiplerle anlasmalar imzalamasi, se¢im
donemlerinde siyasi partilerle iligkilerde bulunmasi vb. girisimleri, bir yayinci kurulus
olarak TRT nin adeta ikinci plana itilmesine sebep olmustur. Oyle ki “ilerleyen yillarla
birlikte uyguladig1 yayin politikasi sayesinde Magic Box-Star 1 kanali TRT’den daha
fazla izlenen bir kanal olmay1 basarmistir” (Biiyiikbaykal, 2011: 25).

Say1 44 /Bahar 2017 m 388



Merve Can Marasl

Yayin hayatina basladigi glinden beri ‘0zel televizyon nedir, nasil olmalidir’
tartigmalarinin altinda, Star 1, fiilen yayincilik tekelini yikmistir. Devlet giidiimi disinda
0zel bir yayin kurulusunun sagladigi imkanlar, bir¢ok isadaminin da istahini kabartmis ve
Star 1’in ardindan onlarca korsan yerel, bolgesel ve ulusal televizyon kanali kurulmustur
(Oztekin, 2007: 61). Bu televizyon kanallarindan bazilari, Teleon, Show TV, Kanal 6,
HBB, ATV, TGRT, Flag TV ve Kanal D’dir. Yasal bosluktan yararlanarak baslayan 6zel
televizyon yayinciligi, 6zel radyolara da 6rnek olmus ve kisa zamanda ¢ok sayida 6zel
radyo Tiirkiye insaninin yasamina girmistir (igel, 2013: 400).

Nihayetinde, 1993 yilinda Anayasa’nin 133. maddesi degistirilerek: “Radyo ve
televizyon istasyonlari kurmak ve isletmek kanunla diizenlenecek sartlar ¢ergevesinde
serbesttir” hikmil getirilmistir. Bdylece radyo ve televizyon kanallar1 Anayasal
giivenceyle yayinlarini siirdiirmeye baslamiglardir.

Magic Box/Star 1’in Basinda Yansimalari

Yayin hayatina TRT den tiim yonleriyle daha renkli ve daha farkli olma iddiasiyla
giren Star 1 televizyonu, bir anda TRT ye yonelik bir kontrol mekanizmasi haline gelmistir.
Zaten yonetiminde ¢esitli aksakliklar bulunan TRT, Star 1 ile kiyaslanarak daha c¢ok
elestirilere hedef olmaya baslamistir. Star 1 ise, TRT nin zayif veya eksik yonlerini 6ne
stirerek, kendi yayn iceriklerinin “en iyisi” oldugu iddiasiyla, izleyici kitlesini cezbetme
gayretinde bulunmustur. “Star 1 evlerinize rengarenk bir diinya getirmeye hazirlaniyor.
Ozlemle beklediginiz yeni ve ¢cok farkly bir televizyon izleyeceksiniz” ifadeleri jeneriklerde
sik sik tekrarlanmis ve Star 1 i¢in “Cok farkli cok hareketli cok renkli ¢cok heyecanli yani
¢ok ozel” vurgular1 bol bol yapilmistir.

Boylesi iddiali ve sinir tanimayan bir rekabet ortaminda Tiirkiye ilk 6zel televizyon
ile tanmismistir. Alisilmis olan TRT yayinlarinin disinda ilke kez bir Tiirk televizyonuyla
karsilagilmasi nedeniyle, Star 1 ¢ok sayida soru ve sorunu da beraberinde getirmistir.
‘Ozel yaymcilik nasil olmalidir’ sorusunun sik¢a sorulmaya baslamistir. Televizyon
kanallarinin hukuki yapilar1 ve politik iligkileri de goz onilinde bulundurularak yapilan
elestirilere politikacilar, gazeteciler, iletisim fakiiltelerinin 6gretim {iyeleri ile ‘okur
yorumlari’ koselerinde yazan vatandaslar katilmiglardir.

Rekabetin Yontemi: Dansozlii Yilbaslart

Star 1, normal yayin hayatina gegtikten sonraki ilk yilbasinda TRT ile biiyiik
bir ‘6zel yilbas1 program1’ yarigina girmistir. 1991°e girilen yilbas1 gecesinde ¢ekilisle
otomobil veren Star 1, izleyicilerin yogun ilgisi sebebiyle telefon santrallerinde krize
neden olmustur. Yalnizca ¢ekilisle de kalmayip, 1980’lerden beri yilbaslarinda danséz
programlarina yer veren TRT nin tek dansoziine karsilik, Star 1 o gece ekrana 9 dansoz
cikarmistir. Yilbasinda izleyicileri TRT’ye kaptirmamakta kararli olan bu ilk 6zel
televizyon, TRT nin yilbasi programinda yer alan tek dansdz Buse Basar’i ve Milli
Piyango ¢ekilis sonuglarini daha erken bir saatte ekrana getirmistir. Bu olay ertesi giin
Cumhuriyet gazetesinde sdyle yer almistir:

Star 1, TRT nin 00.20°de banttan yayilayacagi Milli Piyango ¢ekiligini 22.15’te sonug halinde

389 m fletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

duyurdu. Sonuglar1 agiklayan sunucu amorti ve 22 kilo kiilge altin gekilislerini duyurduktan sonra 22
milyari kazanani agiklayacag: sirada: “Sonuglari 6grenmek igin gece yarisina kadar beklemenize gerek
yok. Magic Box farki budur” sézlerine yer verdi... Star 1, 22.50’de, TRT nin “Y1lbas1 Ozel Eglence
Programi”nin 23.55’te verdigi tek dansozii Buse Basar’1 ekrana getirerek 8 dansozlii programini son
anda 9 dansodze ¢ikardi. Her iki olaymn sunulusu sirasinda da “diger kanali izlemeyin, bizi izleyin”
sozlerine sik sik yer verildigi gozlendi... (Cumhuriyet, 1 Ocak 1991).

Daha sonra diger haber metinlerinde de vurgulanan “Oteki kanali izlemeyin, bizi
izleyin!” sozleri, 6zel televizyon Star 1’in, TRT ile acik bir yaris igerisinde oldugunun ve
onu geride birakma isteginin acgik gdstergelerindendir. Bu durum Zaman gazetesinde bir
kose yazari tarafindan sdyle yorumlanacaktir:

...Dekolte kiyafetler giymisler, kiyafetlerinin ekranda kendilerini ne kadar ucube haline
doniistliirdiiginiin de farkinda degiller. Yilisik ve miistehcene kacgan ifadeler kullanarak konugmaktan
¢ekinmiyorlar zaman zaman ellerindeki kadehleri kaldirip seyirciye dogru selam veriyorlar. Bir de “6teki

kanali seyretmediginiz icin tesekkiir ederiz” ya da “Iste Star 1 fark1” gibi yavan ifadelerle isportactya
bile yakismayan bir agizla konusuyorlar. Yayin behimi duygulara hitap etmekte... (Kivang, 1991).

Star 1’in yilbasi programi i¢inde yer alan otomobil ¢ekilisinde telefon numaralari
ilan edilmeden Once, bazi izleyicilerin televizyon kanalindaki ilgili numaralar1 aramaya
baslamalar1 da elestirilmis ve isin i¢inde bir oyun olabilecegi tizerinde durulmustur. Bu
baglamda, “PTT ile Magic Box arasinda bir anlasma mi var?” sorular1 gazetelerdeki
haberlerde yer almistir (Cumhuriyet, 2 Ocak 1991).

Her firsatta yasal bir dayanaginin olmadig1 basta Cumhuriyet olmak {izere Zaman
ve diger gazetelerce on plana ¢ikarilan Star 1’e yonelik yilbasi elestirileri ‘denetimsiz
TV’ vurgulamalar ile siddetlenecektir. “Piyangolu, bol dansézlii, sansiirsiiz Magic Box,
TRT 'nin tekelini kirdi: Denetimsiz TV Kazandi” seklindeki dev baglikli haberin spotunda
su ifadelere yer verilmektedir:

‘Denetimsiz yayn’ rahathigtyla, TV izleyicisinin aligik olmadigr icerik ve goriintiilerle yilbagi

gecesi programi hazirlayan Magic Box, izleyici agisindan TRT karsisinda basarili oldu. (Cumhuriyet, 2
Ocak 1991).

Haber metinlerinde oldugu kadar yazarlarin da kdselerinde yer verdikleri Star 1’e
karsi elestirel yorumlarda, asil hedef Cumhurbaskani1 Turgut Ozal olmustur. “Miiptezel”
(Kivang, 1991) diye tanimlanan yilbasi yayinina kars1 elestiriler art arda dizilmektedir:

...Cumhurbagkani Turgut Ozal, aile fertleriyle birlikte ev kiyafetlerine biiriiniip, yaninda Magic

Box’un ‘esas patronu’ Ahmet Ozal da bulundugu igin, sanirim Tiirkiye nin bu ‘ilk &zel televizyonu’nu

seyretmistir... Boyle bir temennide bulunmamim sebebi, Magic Box’un yilbas1 yaymlarimn

miikemmelligi degil. Tersine, belki Turgut Ozal seyretmistir de, yanindaki ogluna: “Bu ne oglum, 6zel
olmay1 siz hayay1 ortadan kaldirmak seklinde mi anliyorsunuz!” diye sormustur. Umudum bu.

... Pijamali terlikli Ozal, televizyonun karsisinda oturmus Magic Box’u seyrederken, sabrini
koruyabildi mi ya da Semra Hanim ile Ahmet Bey hatirma sevinmis mi gériindii yayinlara acaba? Ya
da ertesi giin telefonu agip bir ara “milliyet¢i” Yeni Istanbul gazetesini gikarmis patron Kemal Uzan’a,
TRT’nin bagindayken “milliyet¢i” oldugu sanilan Tunca Toskay’a “Yahu sizin niyetiniz ne? Memleketi
nereye gotiirmek istiyorsunuz?” diye sordu mu?...” (Kivang, 1991).

iki farkli ideolojik durusa sahip olmalarina ragmen, Cumhuriyet ve Zaman
gazetelerinin Star 1 televizyonun biiyiik ilgi ile izlenen yilbasi programlarina kars1 benzer
elestiriler yaptiklar1 goriilmektedir. Her iki gazetenin de hem haber metinlerinde hem
de kose yazarlariin kaleme aldiklar1 yazilarinda Star 1’in magazinsel sunumlara yer
verilen bol renkli, dansozlii ve ¢ekilisli bir yilbasi programi yaptigi; ‘6zel televizyon’

Say1 44 /Bahar 2017 m 390



Merve Can Marasl

sifatina sahip olmasi i¢in yasal bir dayanaginin olmamasina ragmen, kamusal yayincilik
yapan TRT ile ciddi bir yarig igerisinde oldugu vurgulanmistir. Bu ortak vurgularin
yan1 sira, Zaman gazetesinin muhafazakar durusuna paralel bir sekilde ahlak ve haya
kavramlar1 {lizerine daha ¢ok yogunlastigi goriilmektedir. Sert bir sekilde hem Star 1
yonetimini, hem de yayinlara yonelik yasal bir engel getirmeyen siyasetgileri elestiren
Zaman, Star 1 yayinlarinin toplumun genel ahlakini olumsuz yonde etkilemekte oldugu
yoniinde haber ve yorumlara yer vermistir. Zaman gazetesi kose yazar1 Taha Kivang’in,
Star 1 yaymlarmin Tiirkiye’ye 6zgii degerler igermedigi, milli ve milliyet¢i bir durus
sergilemedigine dair elestirileri, televizyonun sahibi Cem Uzan’in babas1 Kemal Uzan’in
ve Genel Yayin Koordinatorii Tunca Toskay’1in da i¢inde bulundugu tiim sorumlulara karsi
yoneltilmistir. Kivang’in burada kullandig1 ‘milliyet¢i’ kavramina yiikledigi anlamu ise,
gazetecinin yazilarindaki genel ‘deger’ tanimlamalarini ve ¢alistig1 gazetenin genel yayin
politikalarini géz oniinde bulundurarak “sade, miitevazi, sinirlari belli ve etik degerlere
sahip” olarak yorumlamak yanlis olmayacaktir.

Cumbhuriyet gazetesinde yer alan Star 1’in yilbagi programina yonelik haberlere
bakildigindaise, kanalin yasal dayanaginin olmayisina sik sik vurgu yapildigs; ancak, yayin
icerigine yonelik olarak, Star 1’in 6zel televizyon olmasi hasebiyle yayin politikasinin
TRT ciddiyetinden uzak olmasinin tabii olarak karsilandigr goriilmektedir. TRT ile
Star 1’in bir yaris igerisine sokuldugu bu dénemlerde Star 1’in yilbas1 gecesi programi
baglaminda Cumhuriyet’te yayilanan haberin spotu soyledir: “Magic Box yilbas: gecesi
‘diger kanal’ olarak niteledigi TRT karsisinda “popiilist” bir yayin politikasi se¢iyor.
TRT’den ayrilan elemanlarin ¢ogunlukta oldugu Star 1’in bu politikas: “dogal” olarak
nitelendiriliyor” (Cumhuriyet, 3 Ocak 1991). Uzman goriislerine yer verilen haberin
ayrintilarindan ve gazetenin Star 1’e yonelik yayim igeriklerinden de anlagilan sudur
ki, Cumhuriyet farkli bir televizyon kanallarinin varligini olumlu bir sekilde karsilamas,
ancak, bu varligin yasal bir dayanagiin olmayisinin elestirisini her firsatta en siddetli
sekilde yapmustir.

Savas ve Medya

1991 yilina yiiksek sesle giren 6zel televizyon, ocak ayinda bu sesini daha da
ylikseltebilecegi biiylik bir firsat yakalayacaktir. Televizyon kanallarinin en etkili
goriintiileri, en acikli sahneleri ve yasananlar1 tim sicakligiyla canli olarak vermek
suretiyle daima biiyiik siikse yaptig1 -bugiin de yapmaya devam ettigi- bir olgu o tarihte
kendini gosterecektir: Savas.

Savas ve medya iliskisi son yiizyilin en ¢ok tartisilan konularindan biri olmustur.
Gazetelerde, radyolarda, televizyonlarda ve internette savasa dair haberlerin islenisi ve
yayinlanacak olan goriintiilerin se¢imi biiyiik reyting kaygilariyla ger¢eklesmektedir. Bu
kayginin da 6tesinde, ekonomik ve politik erkler tarafindan topluma korku yayma, algi
yOnetimi, gii¢ gosterileri gibi amaglar tasiyabilmektedir. Medyada yer alan her tiirlii savas
haberi ve goriintiisii, savasin taraflarindan birine propaganda yapmak suretiyle yardim
eder. Dolayisiyla medya da savasin taraflarindan biri olur ve yapilan yayinlarla savas
hesaplarina mesruluk kazandirir.

Son ¢eyrek ylizyila bakildiginda, savas ve medya iliskisinin tamamen ayrilmaz bir
hale biiriindiigii goriilmektedir. Bunun en ¢arpici 6rneklerinden biri ise, Korfez Savagi’dir.
Bu Savag’in bagroliinde, siiphesiz, savasi canli olarak yayinlayan medya kuruluslari
vardir.

391 ® fletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

Korfez Savasi ve Star 1 Yayinlart

1990 yilinin ikinci yarisinda Irak’in Kuveyt’i isgal etmesiyle bir kriz yasanmistir.
Bu kriz, ABD onciiliigiinde, Birlesik Krallik, Fransa, Suudi Arabistan, Suriye, Misir gibi
28 devletin askeri koalisyonu ile Irak arasinda bir savasa doniigsmiistiir. Cografi yakinlik
sebebiyle Tiirkiye’yi de dnemli ol¢iide ilgilendiren ve kayitlara ‘Korfez Savast’ adiyla
gecen bu olay, tiim diinyada oldugu gibi, Tiirkiye’de de Amerikan televizyonu CNN’in
edinip aktardig1 goriintli ve bilgiler ile takip edilmistir. Zaman gazetesi, Korfez Savasi
ozelinde savas ve medya iliskisine “Diinyanin Ilk Naklen Savasi:” bashgiyla soyle dikkat
cekmistir:

CNN’in basarisi: Amerikan CNN televizyonu basta olmak i{izere Amerikan televizyonlarinin

savagl resmen ilan edilmeden 6nce duyurup naklen yayinlamakta gosterdigi basarinin ABD Baskani
Bush’u sasirttigi bildirildi. (Zaman, 18 Ocak 1991).

Cumhuriyet gazetesinin “TV Savasini CNN Kazandi” baglikli bir haberi ise, soyle:

CNN, yalnizca haber vermekle kalmiyor, bir anlamda diplomatik mesajlarin ilk duyurucusu
gorevini de istleniyor. ABD TV Sirketi, Korfez Savasi Sirasinda “enformasyon tekeli” kurarak
Saddam’a kars1 bir psikolojik savag da yiirtittii. (Cumhuriyet, 18 Ocak 1991).

Dogrudan CNN’de izlenmesinin yani sira, Korfez Savasi, Tiirkiye’de biiyiik 6l¢iide
Star 1 yayinlar1 araciliiyla takip edilmistir. Star 1 televizyonunun yayincilik yasamindaki,
Korfez Savasi gibi ilgi uyandiran bir olayin naklen goriintiileri ile yaptig1 ¢ikisi, halkin
devlet televizyonu disinda bir kanala olan yogun talebi ile de ivme kazanmis ve sonunda
bu 6zel televizyon yasal zemini olmasa da hem devlet hem de halk tarafindan kabul edilen
bir gergeklik olarak giindeme oturmustur (Ozgen 2012: 430).

Yazili basinda da yogun sekilde yer alan Korfez Savasi haberlerinin biiyiik kismi,
Star 1’in yayinladigi haber ve goriintiilere yonelik elestirilerden ve Star 1 ile TRT
arasindaki savas yariglarindan olusmaktadir. Cumhuriyet, “7TRT Star 1’in Pesine Takildi”
basligindaki haberin igerigini sdyle sekillendirmistir:

...Sal1 giiniinden itibaren CNN baglantili 24 saat canli yaym yapan Magic Box, saldiriy1
aninda duyururken, TRT yaklasik yarim saat sonra ilk haberi Tiirkiye’nin sesi radyosu araciligiyla
verdi... TRT yetkilileri, Korfez bolgesine ugak kalkiglariin iptal edilmesi nedeniyle yeni bir ekip
gonderilemeyecegini agikladilar. Ote yandan Star 1, CNN baglantisini ¢ok iyi kullanarak ilk saldirt
haberini aninda yakalayip Tiirkiye’ye duyurdu. Ve bu 6nceligini gece yaym boyunca siirdiirdii. Star 1
simiiltane terciime konusunda da TRT’nin dniinde yer aldi. CNN’in verdigi her haberi hemen hemen

ayn1 hizla ve kelime kelime terciime ederek akic1 bir haber bilgisi ulastirdilar... (Cumhuriyet, 18 Ocak
1991).

Star 1 ve TRT, savasin en sicak oldugu giinlerde komsu iilke Irak’ta yasananlari
sadece CNN’in goriintiileriyle izleyicilere duyurmustur. Tiirk yazili basininda ise, bu
naklen goriintiilerin nasil bir ilgiyle izlendigi, kimin yayinlarinin daha iyi oldugu, haber
aktariminda Amerikan televizyon kanali CNN’in biiyiik basarisi ve Avrupa medyasini
nasil geride biraktigmin elestirileri yer almustir. Oyle ki, Cumhuriyet gazetesinin bir
haberinde, Turgut Ozal, Bush’un kendisine telefon edecegini CNN ekranindan, Bush’un
agzindan 6grenmis ve bunun {izerine hemen makamima dénen Ozal’in telefonu ¢almaya
baslamig seklinde bir bilgi yayimlanmistir (Cumhuriyet, 18 Ocak 1991). Bunlarin yani
sira daha once benzeri gorlilmeyen bir sekilde diinyanin ‘canli’ takip ettigi bu savasin
ilk gilinlerinde pek de kimsenin farkina varmadig: bir gercek yavas yavas tartisilmaya

Say1 44 /Bahar 2017 m 392



Merve Can Marasl

baslamistir: CNN’in Amerika yanlist yayin yapmasi ve savasin bu yayimn tekelinde
izleyicilere anlatilmasi. TRT bu konuda 6zellikle elestirilecektir:
Magic Box ve TRT’nin savasin ilk gilinlerinde siirdiirdiikleri 24 saat CNN baglantili yayin1
tepkilere yol agti. Tepkilerde ‘tek yanli haber’ tizerinde durulurken Prof. Korkmaz Alemdar da UBA’ya

yaptig1 agiklamada Amerikan TV kanalinin savas yanlisi, yanlis ve abartili haber verdigini one siirdil.
(Cumhuriyet, 20 Ocak 1991).

Cumbhuriyet gazetesinin bu haberine karsilik, Zaman gazetesi, tek kanaldan
yapilan yayinlarin elestirilerine daha genis siitunlar ayirmistir:

...CNN teknik olarak iyi olabilir, orada iyi drgiitlenmis de olabilirler ama bizim gibi bir lilke
icin oralardan dogru haber almak kesinlikle gerekliydi. TRT nin, basinin orada muhabirleri olmaliydi.
Bu yapilmadi, kolayciliga kagildi... Amerika tarafindan denetimli ve yanli haberler yaymlamaktansa,
TRT’nin kendi imkanlariyla derlemeler yaparak, ¢esitli kisilerin degerlendirmelerini, gériislerini alarak,
yayin yapilabilecegini anlatan Prof. Dr. Alemdar, sunlari1 séyledi: TRT CNN’in yayiniyla iyice savas
yanlis1 bir haber yaptyordu. Bugiin bir ara CNN’i kestiginde daha temkinli hareket ediyordu. Politikay1
baskalar belirliyor, uygulamay1 baskalar1 yapiyor, onlarin etkisi altinda kalmaktansa hi¢ degilse yeni
yeni Oneriler, diisiinceler ortaya ¢ikar ama CNN’de bu hi¢ yok. Tamamen kendi agisindan, Tiirkiye bir

savasa katilirsa ne olur, nasil karigmalidir, bunun senaryolarini anlatiyor. Ama sizin s6z hakkiniz hig
yok... (Zaman, 20 Ocak 1991).

Prof. Dr. Aysel Aziz ile yapilan ve Cumhuriyet gazetesinde yer alan bir roportajda
ise, su ifadeler yer almistir:

... Muhabir: TRT televizyonu savasa hazirliksiz mi1 yakalandi?

Aziz: Hayir, TRT de savas oncesinde hazirliklidir. Ama savas ¢iktiktan sonra hatta Star 1’den
24 saat sonra konuya agirlik vermesi diisiindiiriiciidiir. CNN’in olabildigince tarafsiz yayin yapmasina
karsilik, TRT nin bir tek CNN’e bagimli kalmasi, ister istemez, izleyicide tek yanli yayin imajini
dogurmustur.

Muhabir: TRT nin elestirilen bu yayin yontemi, acaba siyasal iktidarin Tiirkiye’yi adim adim
savaga gotiirme ¢abasini gizlemek i¢in yapilmig olamaz m1?

Aziz: Boyle bir amag kanimca diisliniilebilir. Korfez Savagi konusundaki siyasal gelismelere
bakildiginda da bu amaci gormek miimkiin. Haber agirlikli olmayan ve yasallig1 tartigilan Star 1’in de TRT
televizyonunun da ayn1 kanala CNN’e bagimli kalmalari, sanki bana her iki kanalin da ayn1 iist kanaldan
yonlendirildigi izlenimini veriyor. Ama diyeceksiniz ki, biri sansiir uyguluyor, 6teki uygulamryor. Bunun
amacinin da Star 1’in ger¢ekten tarafsiz oldugu imajin1 yaymak, 6zel televizyonculugu mesrulastirmak
olarak anlamak yanlis bir degerlendirme olmaz... (Cumhuriyet, 24 Ocak 1991).

14 Subat’ta Zaman gazetesinin mansete tasidig1 haber, “Iletisimin Korfez deki
Olumsuzlugu” olacaktir. Prof. Dr. Hifz1 Topuz’un agiklama ve yorumlarinin yer aldigi
haberde, Tozup, ‘haber aglarinin Bati ve ABD’nin ¢ikarlar1 dogrultusunda isledigini’ ve
‘savag basininin galeyana geldigini’ vurgulayacaktir:

... Iletisim araglari insanlar1 birbirine yaklastirir ve savas ihtimalini ortadan kaldirir. Bu kez 6yle
olmadu. Iletisim araglar1 Kérfez Savasi’nin ¢ikmasinda cok etkin bir rol ald1. (Zaman, 14 Subat 1991).

Magic Box’in ve hemen ardindan TRT’nin CNN’de baglanarak Korfez Savasi
goriintiilerini ekranlara getirmeleri Tiirkiye’de gercek anlamda bir ‘ulusal radyo ve
televizyon yayinciligi’na duyulan gereksinimi ortaya koymustur. Yayincilik adina ulusal
bir kimlik ve bakisin gerekliligine dikkat ceken gazeteciler, bu durumu koselerinde Korfez
Savasi 6rnegi lizerinden soyle tartismislardir:

Geligmis teknolojisi ve uzman personeli ile CNN, kimi TRT haber yoneticilerinin TV1[TRT] de
defalarca belirtikleri gibi insan1 kiskandiracak bigimde savasin ayrintilarini yansitti. Ama kim ne derse

393 m fletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

desin, Korfez’deki savas olaylarini kendi agisindan yansitan ve Amerikan silahli giiciine ve goriintiisiine
haksiz rekabetle tiim diinyada ¢ok 6nemli katkida bulunan CNN’e TRT nin, ekranini sonuna dek agmast,
zaman zaman bu yayini ¢evirisiz nakletmek gibi biiyiik bir ¢aresizlige diismesi ve hatta CNN’in kendi
giiciinii anlattig1 ve neredeyse bir reklam filmi 6zelligi tasiyan spotlarini yayinlamasi ise, zavalliligi
bir bagka 6rnegini olusturdu... Savagla beraber tiim TRT spikerleri ve sunuculari séze, “CNN ile
anmda sunu izliyoruz, bunu izliyoruz” diye basladilar. Tiim diinya televizyonlarmin CNN’e baglanip
savag haberlerini verdiklerini de vurgulamadan yapamadilar. Oysa kendi ulusal radyo ve televizyon
yaymeiligmi gelistirmis kimi {ilkelerde CNN’den yararlanildi, ama CNN’e baglanilmadan yayin
yapildi... Yeni diizende ABD siyasal ve ekonomik alanlarda diger iilkeler lizerinde daha sik egemenlik
kurmakla yetinmeyecek, kitle iletisiminde de etkisini arttiracak yeni CNN’lerle giiciinii tiim diinyaya
kabul ettirmeye ¢alisacak... Savas ekrani bize bunun 6rneklerini tiim ayrintilartyla gosterdi. Ulkemizde
6zel radyo ve TV tartigmalari yapilirken, 6zerklesmesini istedigimiz TRT yi acaba bu ‘savas ekrani’nda
tiimden yitirdik mi? (Ongéren, 22 Ocak 1991).

Kose yazarlari, Korfez Savasi’na yonelik sosyo-politik ve ekonomik elestirilerde
bulunmalarinin yam sira, ‘géz goére gore’ yapilan kiyimlarin etik boyutuna da dikkat
cekmislerdir. Gorsel-isitsel medya ile birlikte Savas’in tiim ¢iplakligiyla goriiniir olmasi
(yada oyle goriindiigiiniin diisiintilmesi) biiyiik bir sagkinlik ve merak duygusu uyandirmais,
giin gectikge de bu duygunun yerini kaniksama ve duyarsizlik almistir. ilhan Selguk bu
durumu, kosesinde ‘Televizyonlu Savas’ basligi altinda su sozlerle elestirmistir:

...Savas odamizda, yumusacik koltugumuzun karsisinda; savas karar1 verenler bir bir ekrana
¢ikiyorlar; hepsi de ceketli, kravatli, uygar suratli, agizlar laf yapan ciddi adam goriintiisiindeler. Ama

sOylediklerinin hakliligina kendilerinin de inanmadigini yansitan bir havalar1 yok mu? Tiimii de anasinin
g0zii.. Profesyonel...

Eskiden savag insanlarin cogunluguna bu kadar yakin degildi; diistiigii yeri yakardi; din ugruna,
vatan i¢in, halk adina savas yapildigina ¢ogu kisi inanirdi; sanki bir “moral” degeri var gibiydi savasin;
cagimizda maskesi diistii, iskelet suratinda oyuklasan gozleri anlamsizlasti; televizyonlu odalarimizda
findik fistik yiyerek, viskilerimizi yudumlayarak izledigimiz savasin hicbir ahlaki degeri, moral yani,
inanilacak yonii olmadigini iyice biliyoruz. Bir varil ham petroliin fiyatin1 tekelinde tutmak isteyen
“biiylik patron”un insanlar1 robot gibi kullanmasi, katliamin soysuzlugunu arttirtyor; diktatoriin Allah’a
siginmast da halkina kars1 acimasizligini bagislatacak hi¢bir kutsal boyut tasimryor.” (Selguk, 1991).

Savag goriintiilerinin televizyondan canli izlenmesinin cazipligi, habere daha ¢abuk
ulagsma diisiincesi ve gorsel-isitsel medyanin izleyiciler lizerindeki etkisi, savas donemi
boyunca birgok iilkede yazili basinin okunurlugunu diistirmiistiir. “Savas TV'si Basini
Zorladi” bashgiyla Cumhuriyet gazetesinde yer alan haberde, insanlarin savasi takip etmek
i¢in televizyona yoneldiklerinden, savas siiresince yazili basin reklam kaybettiginden ve
tirajlarinin diistiiglinden bahsedilmistir; ancak, kimi Avrupa iilkelerinde, “ekran basina
lokomotif olmus” ve halk televizyonlarda yaymlanan goriintiilerin gazeteciler tarafindan
yapilan yorumlarin1 okumak i¢in gazete bayilerine kosmustur (Cumhuriyet, 12 Subat
1991).

Zaman gazetesinin haberine gore ise, savas yayinlartyla miisterilerini kendisine
ceken televizyonlara karsi, gazeteleri ayakta tutan promosyonlar olmustur:
Savasin ilk basladig1 17 Ocak Persembe giinii gazete satislarinda bir kipirdanma goriilse de bu

stirekli olmadi. Satislarda ise, promosyonlar ile ilave gazete ve dergiler yiiz giildiirdii (Zaman, 30 Ocak
1991).

Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyonu olarak yayimn hayatina hizli bir giris yapan Star
1/Magic Box televizyonu, saldirilarin -6zellikle- ilk ii¢ gilinli 24 saat savas bolgesinden
naklen yayin yapan CNN’in gdriintiilerini yayinlayarak izlenirligini artirmaya devam
etmistir. Boylece, bu savasin Tiirkiye’deki kazanani Star 1 olmustur.

Say1 44 /Bahar 2017 m 394



Merve Can Marasl

Star 1’de Spor Yaynlar

Star 1’in en ¢ok ses getirdigi ve yogun izleyici ilgisini izerine ¢ektigi yaymlarindan
biri ve siirekli olan1 naklen verdigi futbol maglaridir. Ozel televizyonun ilk naklen futbol
mag¢1 yayin1 Kolh’de oynanan Galatasaray-Fenerbah¢e magi olmus ve mag dncesi yogun
bir sekilde bu karsilagmanin reklamlar1 yapilmistir. Mag¢ yayimninin ertesi giinii ise,
gazetelerde Magic Box’1n spor karsilagmalarina yonelik gelecek vaat etmedigi tizerinde
durularak sert elestirilere yer verilmistir:

Magic Box, ilk naklen yayininda ¢ok hata yapt. {1k olmasi nedeniyle bazi hatalar hos gériilebilir.

Ama bu denli hatalarla dolu bir mag1 kimse beklemiyordu. Gériintiiler ¢ok yetersizdi ve spikerler bir

tiirli futbolcu isimlerini segemediler... Sonug olarak Magic Box ilk yayininda gelecek giinler i¢in timit
vermedi. (Tiikenmez, 1990).

...Turk seyircisi goriintiileri begenmedi. Mag1 izleyenler servisimizi telefonla arayip en
¢ok kameranimn karsilagsmayi iyi takip edemeyisinden, spikerin hatali yorumlarindan ve reklamlarin
sikligindan yakindilar. (Cumhuriyet, 5 Agustos 1990).

...Magic Box’1 sikayet edenleri ¢ileden ¢ikaran, mag¢in en dnemli bir aninda pat diye giriveren
ilanlar. Eee ne yapalim, ticari televizyon da boyle iste. Adamlar para saymuslar, elbette onu kat kat
¢ikaracaklar. Yaymn satacaklar, ilan alacaklar, onun yani sira anten pazarlayacaklar. Ekran her yani
ile ticaret kokacak elbette. Devlet televizyonunun tekelciligi varsa, iste bu ticari televizyonlarin da
kokarcilig1 var. Ne yapalim, alisacagiz elbette pat diye magin igine edecek ilanlara da. (Cumhuriyet 5
Agustos 1990).

Ilk naklen futbol mag1 yayminda basarisiz bir goriintii olusturan ve elestirilen
Star 1, bu elestirilere ve ‘umut vaat etmiyor’ ifadelerine ragmen, biiyiik kazancglar ve
iin elde edecegini diisiindiigii futbol yayinlarinin pesini birakmayacaktir. “Magic Box
Avrupa Kupasi’'nda” basliklt haberde, 6zel televizyonun ulusal ve uluslararasi spor
karsilagsmalarin1 yayinlamakta israrli oldugu vurgulanacak ve Star 1 Spor Sorumlusu
Turgut Kologlugil’in, spor yayinlarini 1 Ekim 1990 tarihinden itibaren diizenli sekilde
ekrana getirecekleri bilgisini verecektir (Zaman, 12 Eyliil 1990).

Star 1, TRT nin elinde bulundurdugu yayin haklarina olabildigince ortak olmak
i¢in biiyiik paralar harcamis ve kritik anlasmalar yapmistir. Naklen yayin tecriibesizligini
geride birakan Star 1, izleyici potansiyeli her zaman yiiksek olan futbol maglarinin 1991-
1992 sezonunun yayin haklarini almak i¢in adeta savas vermistir.

“«“

agic Box’la TRT Yine Kapisacak” ve “TRT yan ¢izince Star 1 devrede” baghgiyla
verilen haberlerde dort biiyiik takimin (Besiktas, Fenerbahge, Galatasaray, Trabzonspor)
‘pesinde kosan’ TRT nin, Anadolu kuliiplerine ‘yiiz vermemesi’ yadirganacak ve maclarini
naklen yayinlamak i¢in Star 1’in bu kuliiplerle goriigmeler yapacagi bilgileri verilecektir:
... Gegen yil 4 biiyliklerle anlagan Star 1, bu y1l da Anadolu kuliipleriyle anlagsma saglayarak
TRT’nin elinde bulunan son kozu da kullanma hesaplar1 yapiyor. Kuliip yoneticileri, TRT nin bu

zamana kadar kendilerini somiirdiigiinii, artik bundan sonra kolay lokma olmayacaklarin agikladilar...
(Zaman, 9 Agustos 1991)

Futbol karsilagmalarini naklen yayinlayan televizyonlarin, yayin niceligi ve niteligi
gittikge daha biiylik 6nem tasimis ve TRT ile Star 1 daima bu 6lciitlerle karsilagtirilmistr.
Artik mag¢ skoru kadar, televizyon kanallarinin mag¢ yayin sayisi da takip edilir hale
gelmistir:

Magic Box 2-1 6ne gecti! (Cumhuriyet, 4 Eyliil 1990).

395 m fletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

Magic Box TRT’ye fark atti! Mag¢ naklen yaymlarinda Magic Box TRT’yi atlatti.
Fenerbahge’den sonra Galatasaray’in da Avrupa kupasi 1. Tur karsilasmasinin banttan yayin hakkini
alan Magic Box, naklen yayinlardaki prestijini arttirdi. Daha dnce TRT tarafindan naklen yayimlanacagi
duyurulan Galatasaray’in Eisenhiittenstadt ile Almanya’da yapacagi magin federasyon tarafindan iptal
edilmesinden sonra Magic Box devreye girerek bant yayini icin TRT’den daha fazla fiyat verdi, bu maci
da almus oldu. (Cumhuriyet, 14 Eyliil 1991).

Mag yayinlarindan kazang saglayanlar sadece televizyon kanallari, futbol kultipleri
ve TFF olmamistir. Star 1’1 izleyebilmek i¢in canak anten satin alan bazi oteller,
kahvehaneler ve birahaneler, bu 6zel televizyondan naklen yayinlanan maglar1 belli bir
giris Ucreti karsiliginda izletmistir:

Ilk 6zel televizyon olan Magic Box’1n mag yaynlarii bazi oteller ile birahaneler ve kahvehaneler

2-3 bin lira giris Gicreti alarak izlettirmeye basladi. TV 1’den verilmeyen ancak Magic Box’tan naklen

yayinlanan futbol karsilagmalarina olan ilginin her gegen giin artmasi iizerine Samsun’daki bir otel mag1

izlemek isteyenlerden 3 bin lira giris licreti almaya basladi. Otel idaresi mag izlemek isteyenlere 2 bin
lira karsiliginda bir de mesrubat igme zorunlulugu getirdi... (Cumhuriyet, 3 Ekim 1990).

Televizyon kanallarinin izlenirligini daima artirmis olan spor miisabakalarini
-bilhassa futbol karsilasmalarini- yayinlanmanin kendilerine saglayacagi faydanin
farkinda olan Star 1 yOnetimi, yayincilik hayatina girdigi ilk yildan itibaren bu alana
agirlik vermistir. Star 1’in yurti¢cindeki ve yurtdisindaki futbol maglarin yayinlar ile
ilgili gazetelerde yer alan haber ve yorumlara bakildiginda, yine TRT ile bir kiyaslama
icine girildigi ve elestirilerin daha ¢ok yayn kalitesi ve reklam yogunlugu iizerinde oldugu
goriilmektedir. Yayn i¢ine yerlestirilen reklamlarin yogunlugundan dolay1 sikayetlerde
bulunulsa dahi, bu durum, Star 1’in ‘Ozel/ticari televizyon’ statiisiinde yaymn yapiyor
olusunun dogal bir sonucu olarak gériilmektedir. Ozel televizyonlara ydnelik bu diisiince,
onlarin genel olarak algilanma bigimini de ciddi seviyede bicimlendirmektedir. Oyle ki,
0zel televizyonun ticari getiri saglayacak olan yayin igeriklerine yer vermesi, igeriginde
kendisi veya verilis bi¢imi rahatsiz edici dahi olsa, ‘dogal’ olarak goriilmektedir. 11k dzel
televizyon olan Star 1 ile ortaya ¢ikan bu durum, ‘yayincilikta sorumluluk’ hususunu
akla getirmekte ve 6zel televizyonlar {izerinde diizenleme ve denetleme ihtiyacina isaret
etmektedir.

Siyasi Secimler ve Star 1

Medya, siyasi parti se¢cimlerinde propaganda araci olarak kullanilmaya oldukga
elveriglidir ve se¢men Kkitlesi iizerinde ciddi etkiye sahiptir. TRT nin tek oldugu ve
‘hiikiimetin yayin organ1’ gibi algilandig1 donemdeki siyasi se¢imlerde yaymlar hiikiimet
agirlikli olmus ve muhalif seslere ayrilan siire kisa ve yetersiz goriilmiistiir. Star 1’in
yayin hayatina baglamasi, TRT tekelini kirmis; ancak, Hiikiimet Partisi olan ANAP’1
desteklemesi elestirilen 6zel televizyon, secim donemlerinde ¢okseslilik beklentilerini
karsilayamamustir. Bununla birlikte, yeni televizyon kanallarinin kurulmasi da giindeme
gelmistir.

“Segimlik’ Parti Televizyonlar:” baslhigryla hazirlanan haberin spotlar1 sdyledir:

“ANAP a se¢imlerde destek vermesi beklenen Magic Box, ekim ayinda Star 1’e ikinci bir kanal
agmak igin hazirlik yapiyor.

SHP Genel Sekreteri Giinay, ézel TV i¢in ¢alismalarin siirdiigiinii ve DYP 'nin de bu proje iginde
yer alabilecegini belirtiyor.

Say1 44 /Bahar 2017 m 396



Merve Can Marasl

DYP secimlere Bursa Milletvekili Cavit Caglar’in kuracagr ozel TV ile girmeyi hedefliyor.
Caglar, ‘SHP ile hi¢bir ise girismem’diyor.”

‘Yasal dayanag1 olmadan yayin yapiyor’ elestirileriyle sik sik karsilasan Star 1’in,
istelik se¢cim donemlerinde hiikiimet partisini desteklemesi, yeni 6zel televizyonlarin
kurulmasi fikrini daha da gii¢lendirmis ve 6zellikle siyasi partiler bunun i¢in harekete
gecmeye baslamislardir. Gazetelere konusan donemin DYP Milletvekili Cavit Caglar,
kurmay1 planladiklar televizyon kanaliyla ilgili sunlar1 sdylemistir:

...Bu, partinin yayin organi seklinde bir televizyon olmayacak. Tamamuyla ticari bir televizyon

kuracagim. Caligmalar1 son agsamaya getirdik, biz ANAP gibi ‘korsan yaym’ yapmak istemiyoruz ama
yasada da degisiklik yapilmiyor... (Cumhuriyet, 7 Agustos 1991).

“ANAP’in Kozu: Star”

Ahmet Ozal’m Star 1’in ortagi olmasi nedeniyle, bu 6zel televizyonun ANAP’a
destek vermesi 6ngdriilen ve muhalefet tarafindan sik sik dile getirilen bir konu olmustur.
Se¢cmene televizyonlardan seslenmenin uyandiracagi etkiyi gdz Oniinde bulunduran
mubhalif siyasiler, boylece kendilerinin de 06zel televizyonlar kurma c¢alismalarina
giristikleri aciklamistir:

... SHP Genel Sekreter Yardimcis: Ertugrul Giinay: “Bir genel segime Magic Box bir yandan,

TRT bir yandan giremeyiz. Bu iki kurulus da ANAP’1 agiktan destekleyeceklerdir. Bu nedenle bizim

SHP televizyonunu kurmak diye bir sorunumuz yok. DYP de katilabilir” dedi. (Cumhuriyet, 7 Agustos
1991).

ANAP’ seimlere, TRT ve Ahmet Ozal’in da ortak oldugu Magic Box destegiyle girecek. Tarafli
tutumuyla siyasi ¢evrelerden tepki alan Magic Box’in ANAP’n en biiyiik kozu oldugu kaydediliyor.
Magic Box, Star 1’i haber agirlikli yapiya kavusturmayr hedeflerken, magazin-sinema-aktiialite
konularini ekim ayinda yayina baslamas: diisiiniilen Star 2’ye kaydirilacag: ifade ediliyor... Star 1 Haber
Midiirii Erhan Akyildiz, simdilik segimlere yonelik bir ¢aligmalart olmadigini séyledi. Akyildiz, haber
politikasina iliskin resmi patron Cem Uzan’in miidahalesinin olmadigint da belirtti.” (Cumhuriyet, 7
Agustos 1991).

Muhalefet partileri, ANAP’mn, bir yandan TRT bir yandan da Star 1 tarafindan
desteklenecegi, bu durumun ise, kendilerine se¢gmen kaybettirecegi kaygisiyla ¢éziim
tiretme yoluna gitmislerdir. Muhalefet partilerinden belediye baskanlarin, tek tarafl
yayinciliga karsi canak antenlere miidahale edeceklerine dair s6zleri gazetelere su sekilde
yansimigtir:

ANAP’1n, erken se¢im i¢in TRT nin yan1 sira agirlikli olarak Star 1’den propaganda yapacagi

ve Ahmet Ozal’m ortak oldugu Magic Box’in Star 1 kanalint ANAP propagandast igin seferber edecegi

haberleri SHP VE DYP’li belediye baskanlar: tarafindan tepkiyle karsilandi. Star 1 yayinlarmni Tiirkiye

capinda yaklagik 25 milyon izleyiciye ulastiran muhalefete mensup belediye baskanlari, ANAP

propagandasina agirlik veren yayinlar yapilmasi halinde yansitici ¢anaklart devre digi birakacaklarini
belirttiler. (Cumhuriyet, 19 Agustos 1991).

TRT’nin yani sira Star 1’in de ANAP’1 desteklemesi kaygisini tagiyan siyasi
partilere, 6zel televizyon cazip bir teklifle gitmistir: Propaganda amagli reklam. Biiyiik
partilerden bazilar1 bu 6neriyi kabul edip reklam filmleri hazirlamaya koyulurken, Star 1,
propaganda reklamlarindan gelirini arttirmak i¢in kii¢iik partilerin de yiizde elli indirim
ile tanitimlarin1 yapacagini agiklamistir:

SHP Genel Sekreter Yardimcist Ertugrul Gilinay, se¢im Oncesinde her tiirlii aragtan
yararlanabileceklerini belirterek, Star 1’in 6nerisine olumlu baktiklarini sdyledi: “Su an arastiriyoruz,

397 m [letisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

kosullart uygunsa Star 1’den neden yararlanmayalim? Magic Box ticari bir kurulus, olaya bdyle
bakiyoruz” dedi. YSK’nin Star 1°e yonelik uyarisint da dikkate alacaklarini kaydeden Giinay, “Eger
Star 1 adil bir yaym politikas1 izlemezse, ona kars1 ¢ikariz” dedi. (Cumhuriyet, 28 Agustos 1991).

Siyasi partiler ve Star 1 arasinda bu hareketlilige karsi, Yiiksek Se¢im Kurulu’nun
0zel televizyonlara propaganda yasagi getirmis ve partililerin sadece TRT’den
faydalanabilecegini duyurmustur. Bu haber gazetelerde su sekilde yer almistir:

YSK Bagkani Orhan Yal¢inkaya, o6zel televizyonlarin erken se¢im yasaklar1 siiresince
propagandaya yoénelik yaym yapamayacaklarim bildirdi. Yalginkaya: “Ozel TV kuruluslarina secim

sirasinda ilan verilmesi ya da propaganda amacli kullanilmalar1 s6z konusu olmayacaktir” dedi. (Zaman,
28 Agustos 1991).

Tiim yasal bosluk engel ve kisitlamalara karsin, her firsatta, Alman yasalarina
gore yayin yaptiklarinin altin1 ¢izen Magic Box yonetimi, YSK’nin se¢im yasaklar1 igin
de bu durumlarinin altin1 ¢izmistir. Zaman gazetesinin “YSK’nin ikaz1 Magic Box’1
etkilemiyor” list baghigiyla verdigi haberde, Star 1 Genel Miidiirii Yekta Okur’un “Parti
reklamlarina a¢igiz” s6zii mansete tasinmistir (Zaman, 7 Eylil 1991).

Star 1’in se¢imlerle ilgili yayinlara baslamasiyla birlikte, muhalefetin 6ngordiigi
gibi yaymlar ANAP lehinde ger¢eklesmistir. Bu durum, Cumhuriyet’te ‘Tarafli Segim
Yayini Bagsladi’ baghig altinda s0yle yorumlanmustir:

Ahmet Ozal’m televizyonu Star 1, haber biiltenlerinde tam beklendigi gibi ANAP lehine devreye

girdi. Onceki aksam Basbakan Mesut Yilmaz’in Demirel hakkinda sdyledigi en agir suglamalar1 15

dakika yaymladiktan sonra, Demirel hakkinda ANAP yanlis1 yazarlarin yazdiklart kétiileyici ve 6fke

¢ekici yazilar yaymlamaya bagladi... Bu ‘yanli yaymcilik® 6rnegi bakalim siyasi hayatimizi nasil

etkileyecek? Bu arada Star 1’in yayin politikas1 Ozal ailesinin en ¢ok kimden ¢ekindigini de ortaya

koyuyor. Simdilik kafalarin1 Demirel’e takmig durumda olduklar1 anlagiliyor... (Cumhuriyet, 4 Eyliil
1991).

Star 1’in DYP Genel Bagkani Siileyman Demirel aleyhindeki yayinlarina Demirel
sessiz kalmamig ve Star 1°1 protesto etmistir. Bu haberi mansetten duyuran Cumhuriyet
su baslig1 atacaktir: “Demirel’den Star 1’e Savas”, “DYP lideri biitiin ilanlart kesti, acik
oturuma ¢tkmama karart aldr”. Haberin spotunda ise, soyle: “Star I’in tarafli yayinlarina
yonelik Ahmet Ozal i ortaklarindan Kemal Uzan ve Cem Uzan’a telgraflar ¢ekerek, ézel
televizyonun haberciligini kinadi: “Bu demokrasi ve diiriist habercilikle bagdasmiyor”
(Cumhuriyet, 6 Ekim 1991).

Siyasi se¢imlerle birlikte ilk 6zel televizyon Star 1’in ANAP lehine yayinlart ve
Ozal ailesi ile yakin iliskisi Cumhuriyet gazetesinde: “Magic Box, Cumhurbaskani ve
ailesine dokunmayacak tiim siyasi reklamlar: alacak” {ist bash@1 ve “Ozal’a dokunmak
vasak” baghgi ile elestirilmistir (Cumhuriyet, 12 Eyliil 1991).

ANAP’1n Star 1°de yayinlanan parti reklam filminde 12 Eyliil darbesinin goriintiileri
ve donemin Milliyet¢i Calisma Partisi (MCP) Lideri Alparslan Tiirkes ile Dogru Yol
Partisi (DYP) Lideri Stileyman Demirel’in fotograflar1 yer almistir. Gazetelerde, bunlar
‘terdr’ goriintiileri olarak nitelendirilmis ve filme yonelik tepkilere yer verilmistir: “Star

1 reklamina tepki”, “Teror goriintiileri icinde Demirel ve Tiirkes yer aliyor” (Zaman, 24
Eylil 1991).

Say1 44 /Bahar 2017 m 398



Merve Can Marasl

Gazetelerde ‘Ozel TV Nasil Olmali?’ Tartismalar

Star 1’in yaym hayatina baglamasimin ardindan, ‘Tiirkiye’de ozel televizyon’
hukuki ve sosyolojik boyutlariyla tartisiilmaya baslamistir. Kose yazarlari ve bilim
insanlar1, gazetelerde, devletten bagimsiz, ticari amag¢lh kurulan bu televizyonun nasil
legallesecegini, yayn igeriklerinin ne boyutta 6zgiir olacagini, 6zgiirliigiiniin yan1 sira
sorumluluklarinin neler olacagimi konusmaya; siyasilerle iligkilerini ve Tirkiye nin
gelecekteki yayincilik hayatina nasil bir etkisinin olacagini tartismaya baglamiglardir.

Cumhuriyet’te ‘0zel televizyon’u tartigsan ilk isimlerden biri Hifz1 Topuz olmustur.
Topuz, yazisinda: “... Yeni bir yasa tasarisimin hazirlanmasindan once bu kurulun [RTYK]
bagimsizligini ve yansizligini saglayacak bir diizenlemeye gidilmesi gerekir. Ondan
sonra swra gelir ozel televizyonlarin kosullarini saptayacak yeni bir yasa tasarisinin
hazirlanmasina” (Cumhuriyet, 3 Eyliil 1990) diyerek, 6ncelikle yasal zeminin oturtulmasi
gerektigine vurgu yapmistir. Ertesi giin Mahmut Ongdren’in kdsesine tasidigi, Star 1 ile
ilgili konu ise, ‘Herkese Bravo!’ bashigi ile bu ilk 6zel televizyonun hem yasal bosluktan
faydalanan konumu, hem de PTT’nin Star 1 yaymlar i¢in hazirladig1r zemin olmustur.
Star 1 ile ilgili gazetelerde yer alan haber ve makalelerde Ozallar ile Star 1 iliskisine sik
sik vurgu yapilmakta ve bu iliski dolayisiyla televizyonun yasadisiliginin 6rtbas edilmeye
calisildig1 ifade edilmektedir:

Bravo Magic Box’a! Devletin radyo-TV ile ilgili yayin tekelini deldi. Kimsenin giki bile
¢ikmadi... Bu yasadist isleme hi¢ karst koymayan tiim diger resmi makamlara da bir baska Bravo
cekmekte yarar var. Saym Ozal’m oglunun parmag1 bulunan ‘6zel TV girisimi’ boylece yasallastiriliyor.
Bu sozde yasallastirma islemine emegi gecen herkese bravo! (Ongéren, 4 Eyliil 1990).

Tirkiye’de ‘6zel radyo-TV’ kurulmasi icin yasal diizenlemeler yapilinca, radyo-TV
yayinciligimizin ulusalligi ¢ok daha acik bigimde yok olup gidecektir. Cilinkii tilkemizdeki 6zel radyo-
TV yaymciligi yerli ya da yabanci sermaye sahibi tekeller tarafindan gergeklestirilecek... Magic Box
ormeginde gordiigiimiiz gibi, bu bilyiik sermaye sahibi tekeller Tiirkiye’ nin ulusal yayincilik ¢ikarlarini
degil, kendi kasalarinin ¢ikarlarii diisiinerek radyo-TV yaymlarin1 diizenlemeyi amaglayacaklardir.
(Ongoren, 18 Eyliil 1990).

Kendini “ilk 6zel televizyon” olarak tanitiyor. Diinyada degil, Tiirkiye’de ‘ilk’! Oyleyse
“Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyonu” Tiirk kanunlarinin nasil disinda olabiliyor? Sahipleri Tiirk vatandasi,
geliri Tiirk vatandaglarinin 6dedikleri reklam bedelleri, hitap ettigi kitle Tiirkiye nin halki, teknik ulagim
yardimin1 PTT yapiyor, programlarin hazirlanisi biitlin telefonlar1 (sirasinda) felg edecek kadar igimizde
cereyan ediyor; ama sorumluluk agisindan Tiirkiye’nin disindaymis muamelesi goriiyor? Anlagilir
sey degil. “Yaymn alani’ dl¢iisii aldaticidir; “Star 17 bugiin Tiirkiye’de TRT nin her kanalindan fazla
seyrediliyor. Bir ciimlelik bir tasrih hiikkmiiyle olay1 kontrol altina almak miimkiin iken, onca tahribatina
ragmen nasil ve nigin tesvik¢i olunuyor? ANAP’a sadece bunun vebali yeter. (Selim, 1991).

TRT’nin tartistlan bagimsizliina karst 6zel televizyonlarin daha ozgiirliik¢ii
olacag: fikri ve umudunu tasiyanlar i¢in, bazi konularda Star 1, bir hayal kiriklig1 olarak
goriilmeye baslamistir. Sanat, siyaset ve giindeme dair konuklarin agirlanip konularin
tartisilmasi seklinde bir formata sahip olan ‘Kirmizi Koltuk’ adli televizyon programu,
‘Cokiintli’ baslikli kose yazisiyla elestirilmis ve Star 1°in “s6zde” 6zgiirliigline yonelik su
ifadeler kullanilmistir:

Magic Box’in Kirmizi Koltuk qdh yapimi ¢okiiverdi. Hem de salt bir pazar giinii yayinlanan
boliimii degil, tiimden... Son béliimde Insan Haklar Dernegi Genel Baskani1 Nevzat Helvaci 6zellikle
iskence konusunu 6rnekler ve belgelerle gozler dniine seriyordu. Helvaci ile Kirmizi Koltuk kayit edildi

ama yayin giinii geldiginde yaymlanmadi. Iskence konusu Magic Box’a da ¢ok geldi. Hani nerede
Magic Box’taki 6zgiirliik? Herhalde gayri resmi 6zel televizyonun sahip oldugu 6zgiirliige imrenenlerin

399 m fletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

hevesleri kursaklarinda kalmistir. .. (Ongéren, 5 Mart 1991).

‘Tktidarm yayin organ1’ gibi hareket etmekle suglanan TRT nin karsisinda, -resmi
dayanaginin olmayisi lizerindeki elestiriler bir kenara birakilarak- daha ‘6zgiir’ bir durusla
var olacag1 {imit edilen Star 1’in, Ozgoren’in kose yazisinda belirttigi gibi bir miidahaleyi
kabul etmesi ‘hayal kiriklig1’ olarak algilanmistir. S6z konusu kdse yazisindaki ifadelerden
de acikca anlasilacagi gibi, 6zel televizyonlarin baskiya maruz kal(a)mamasi veya kalsa
dahi daha 6zgiirliik¢ii bir tutumla yayinlarini yapmasi beklenmektedir. Buradan hareketle,
iletisim ve hukuk alanindaki akademisyenler ile gazeteciler diinya iilkelerindeki 6rnekleri
de gbz oniinde bulundurarak, sorumluluk’ ve ‘6zgiirliik’ kavramlarini ¢cer¢evesinde, 6zel
televizyon yayinciliginin nasil olmasi gerektigiyle ilgili ‘ideal yayincilik’ konusuna
egilmeye ¢alismislardir. Bu konuyla ilgili goriisler Cumhuriyet ve Zaman gazetelerine su
sekilde yansimustir:

Bat1 haber tekellerinin tek yonlii bilgi akisindan kurtulabilmenin ve 06zgiir bilgilendirme
stirecinin baslatilabilmesinin ilk kosulu, TRT nin 6zgiirce calisabilecegi siyasal ve sosyal ortamin
hazirlanmasidir. (Tekinalp, 1990).

Ozel TV’ler konusunda izin ve denetim yetkilerinin, cesitli iilkelerde ‘bagimsiz idari otorite’
olarak nitelenen organlarca yerine getirildigi gozlenmektedir. Bu organlar bastan konulan kurallara
aykiriligi saptadiklarinda yaymi durdurma, izni geri alma, para cezasi uygulama gibi yaptirim yetkileri
ile de donatilmiglardir. (Tan, 1991).

Radyo ve televizyonun devlet tekelinde tutulmasi, bu iki dnemli ve giiglii iletisim aracinin
‘kotii amagli’ kullanilabilecegi endigesiyle yakindan ilgili. Ancak, uzaydan dagitilan yayinlarin kolayca
almabilmesi ve video gibi teknolojik gelismeler, bu alanda fazla tutucu olmay fiilen imkansiz kiliyor.
Siz izin vermeseniz bile, bu iilke sinirlar1 disinda kurulan istasyonlardan yapilan radyo-televizyon
yaymlari, vatandaslarin alicilarina kadar ulasabiliyor. Transistorlii radyo devrimi ile ¢anak antenin
kesfinden sonra ‘devlet tekeli’ iizerinde 1srarin bir anlami kalmadi. .. [Yayincilikla ilgili] muhalefetin ve
aydin kesimlerin, bagibos ve keyfl uygulamalara meydan vermeyecek bir hassasiyet icinde olmalarinda
yarar var. Bizi bu diisliinceye sevk eden, bazilarma gore ‘tekeli fiilen delen’, bazilar1 igin de ‘korsan
yaym yapan’ Magic Box’in durumudur. TRT nin bes kanaliyla rekabet etme ihtiyacini hisseden ilk
ozel televizyon, bunun yolu olarak miistehceni en bayagi siirlara kadar gotiirmekten ¢ekinmeyen bir
yaymecilik anlayisina saplanmistir... Magic Box ekranlarinda her giin yaymlanan dizi ve filmlerde,
bayagilik, goriintii ve sdz olarak pagalardan akmaktadir. Yeni 6zel istasyonlar, birbirleri ve TRT ile
rekabeti ayni alanda segerlerse, ortaya ¢ikacak curcuna, kiiltiir yozlagmasi yaninda ahlak erozyonunu da
hizlandirabilir... (Koru, 1991).

Okur Kosesi’nden

Star 1 yayinlar politikacilar, gazeteciler ve bilim insanlarinin yani sira, vatandaslar
tarafindan da cesitli elestirilere maruz kalmistir. Televizyon yayinlarinin asil hedef kitlesi
olan halk, yayinlarin izlenme rekorlar1 kirmasina sebep olmus; ancak, yayin icerikleriyle
ilgili elestirilerde de bulunmuslardir. Star 1’e yonelik yapilan vatandas elestirilerinin,
yayin iceriklerinin ahlaki yonii ile ilgili oldugu goriilmektedir. Cumhuriyet’te okurlarn
mesajlarmin yer aldigi bir boliim olmamasina karsilik, Zaman gazetesindeki ‘Okur
Kosesi’ne gonderilen ve burada yayimlanan Star 1 ile ilgili iletilerden bazilar1 soyledir:

Su TV’nin umursamazlhigini, saygisizligini anlatacak kelime bulamiyoruz. Seviyesiz aile
ornekleriyle, ahlaksiz goriintiilerle kiiciik diisiiriiliip rencide edilmekteyiz. Kac kere sdyleyecegiz:

Biz Avrupali degiliz! Her giin, her kanalda tekrarlanan balelerle, operalarla, pop miiziklerle beynimizi

uyusturamazsiniz. Hem bu hakki size kim veriyor? Bizler nezih ve hassas Tiirk Analari, bacilari,

kizlartyiz. Onlar ki, tarihimize asirlar boyu destanlar yazmis ve yazdirmistir. Kahramanlik, namus ve

fazilet timsalidir. Kadin1 ‘Hanimefendi’, erkegi ‘Beyefendi’dir. Bu dl¢iiniin digindakiler bizden degildir.
Sengiil K. (Zaman, 2 Ocak 1991).

Say1 44 /Bahar 2017 m 400



Merve Can Marasl

Star 1 amacin ne? 17 Kasim 1991 tarihinde “Aman Tanrim” adli filmi yaymlamanizdaki gayeniz
neydi? Bu kainattaki mesru ve gayrimesru her bir davranigin bir amaci vardir. Star 1, senin amacin
ne? Bagkalarinin inandig1 degerlerle alay etmek, her zaman dilinizden diisiirmediginiz laiklik ve inang
hiirriyetiyle bagdasiyor mu? Bagdasmiyor mu? Saym Star 1 yetkililerinden agiklama bekliyorum.
Ayrica bu tiir programlara halkimizin daha duyarli olmasini ¢ok sayimn halkimizdan istirham ediyorum.
Bu tiir tahripkar programlarda, halkimizdan Star 1 ekranlarini karartarak protesto etmelerini ve Magic
Box Star 1 Istanbul; 511 44 50 nolu telefon aracilig1 ile kinamalarmi halkimizdan rica ediyorum. Fahri
Kurt. (Zaman, 27 Kasim 1991).

Star 1’1 kiniyoruz! Star 1’de Allah’t insan seklinde tasvir ederek, bizdeki Allah inancim
zedeleyen ve buna goz yuman biitiin herkesi Namik Kemal Ortaokulu 6/A sinifi olarak kiniyoruz.
Beypazari/Ankara. (Zaman, 1 Aralik 1991).

Sonu¢

1990 yilinda yasal dayanagi olmaksizin yayin hayatina baglayan Star 1 televizyonu,
illegal yayinciligi, yaym igerikleri, tarafliligy, ‘agik-sagikligi’ vb. gerekgeleriyle bir yandan
elestirilmis, bir yandan da ¢ok kisa zamanda onemli seviyede izlenilirlik kazanmstir.
Ozel televizyon yayinciligina izin vermeyen mevcut yasalarin yeniden diizenlenmesi
gerektigini One siiren ve bunun i¢in harekete gecen donemin muhalefet partilerine
ragmen, iktidar partisi bir yandan tiim alanlarda 6nemli neo-liberal politikalar1 hayata
gecirip Ozellestirmelere acik olurken, diger yandan yayincilik alaninda 6zel tesebbiislerin
oniinii agmak i¢in pek de atik davranmamustir. Hiikiimet, bu agirdan aligina karsin, yasal
bosluklardan yararlanarak yayin hayatini siirdiiren Star 1’e iistii kapali destek vermistir.
Yasal ve teknik olarak ciddi geliski ve sorunlarla dolu bu donemde, halk ilk 6zel televizyon
ile tanismis ve TRT disinda bir televizyon kanali izlemeye baglamistir.

Bu calisma kapsaminda Cumhuriyet ve Zaman gazetelerinin 1990-1991 yillar
taranmis ve Ozel televizyonun gazetelerce nasil goriiliip yorumlandigi incelenmistir.
Gazete haberlerinde yayin igerikleri hakkinda bilgiler verilmis ve siyasetcilerin bu
televizyon kanali ile ilgili ifadeleri yer almisken, kdse yazarlari tarafindan bu 6zel
televizyon hukuki, politik, sosyolojik, teknolojik vb. yonleriyle yorumlanmuistir.

Tiirkiye’nin ilk 6zel televizyon ile tanistigi bu donemde, gazetelerde Star 1’e
yonelik hem olumlu hem de olumsuz elestirilerin yer aldig1 goriilmektedir. Burada asil
dikkat ¢eken nokta, ideolojik konumlandirilmalari agisindan birbirinden tamamen farkli
olan iki gazetenin, Star 1 yayinlar1 hakkinda ¢ogu kez birbirine paralel elestirilerde
bulunmus olmalaridir. Bu elestirilerin her seyden once, Star 1’in yayin yapmasinin
Anayasa’ya aykirilik teskil edisinden kaynaklandig1 goriilmiistiir. Ikincil olarak yapilan
elestiri, TRT nin hiikiimet yanlist yayinlar yaptig1 tartismalariin esliginde, Star 1’in
de Cumhurbaskam Ozal ve kurucusu oldugu Anavatan Partisi lehine yaym politikalart
gelistirdigidir. Ayn1 zamanda her iki gazetede de 6zel televizyonun Radyo ve Televizyon
Yiiksek Kurulu tarafindan denetime tabi tutulup tutulmayacagi tartigmalarina yer
verilerek ‘6zel televizyon ve denetim’ konusu tizerinde durulmustur. Bunun yani sira,
Cumhuriyet gazetesi daha ¢cok TRT ve Star 1 yaymlarinin karsilastirilmas: yoluyla
tilkede televizyonculugun yanliligi yoniinde elestiriler yaparken, Zaman gazetesinde,
0zel televizyonun ‘abartilmig 6zgiirliik’ anlayis1 ve genel olarak televizyonlardaki ‘ahlaki
kural dinlememezlik’in sert elestirileri yer almigtir.

401 ® jletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



Tiirkiye'nin 1lk Ozel Televizyon ile Tanismasi:
Magic Box / Star 1 Kanalinin Yazih Basindaki Yansimalar: Uzerine Bir Inceleme

Cumhuriyet ve Zaman gazetelerinin goziiyle, Tiirkiye’ye ilk 6zel televizyonun
gelisinin nasil karsilandiginin incelendigi bu ¢alismada, Star 1 ile ilgili tiim aksakliklara
ve sert tenkitlere ragmen, degisen ve gelisen diinyaya ayak uydurmak ve c¢oksesliligi
saglamak amaciyla gerekli olan 6zel televizyon yayinciliginin Tiirkiye’de de basliyor
olusunun timitle karsilandig1 goriilmiistiir. TRT ve Star 1 arasindaki rekabet géz oniinde
bulundurularak, tiim {iriin ve hizmetlerde oldugu gibi, yaymcilik alaninda da rekabetin
gelismeyi ve ilerlemeyi tetikledigi kanisina varilmistir. Star 1 televizyonu 6rneginden
yola ¢ikilarak, gazetelerde ‘Gzel televizyon nedir, nasil olmalidir?” sorular1 sorulmus;
gazeteciler ve bilim insanlarinin yorumlariyla ideal olanin tartigmasi yapilmistir. Tim
bu tartismalar esliginde Tiirkiye ilk 6zel televizyon ile tanismis ve akabinde zamanin
da gerektirdigi gibi ¢ok sayida ozel televizyon kanallari kurulmaya baglamistir. Star
1 ile baslayan bu girisim, bugiin sayis1 250 civarinda olan 6zel televizyon kanalinin
kurulmasina zemin hazirlamistir.

Kaynaklar

Akalin, Ahmet, (2011). Radyo ve Televizyon Teknolojisindeki Gelismelerin Hukuki
Diizenlemelere Etkisi. Uzmanlik Tezi. Ankara: Radyo ve Televizyon Ust Kurulu.

Aziz, Aysel, (1999). Tiirkiye'de Televizyon Yayinciliginin 30 Yili, Ankara: TRT
Yaynlari.

Aziz, Aysel, (2006). Radyo ve Televizyon Yayinciligi, Ankara: Turhan Kitabevi.

Cankaya, Ozden, Batur Yamaner, Melike, (2012). Kitle Iletigim Ozgiirligii, Istanbul:
Beta.

Cumhuriyet. (1990-1991).

Catalbas, Dilruba, (2009). “Yeni Bir Radyo Televizyon Diizenine Dogru (1980-
2000)”, Korkmaz Alemdar (der.), Tiirkiye de Kitle Iletisimi Diin Bugiin Yarin, Ankara:
Gazeteciler Cemiyeti Yayinlari, s. 361-392.

Goneng, Ozgiir, (2006). “Medyanin Sorunlar1”, Istanbul Universitesi Iletisim
Fakiiltesi Dergisi, (24), s. 35-43.

llgaz Biiyiikbaykal, Ayse Ceyda, (2011). “Giliniimiizde Tiirkiye’deki Televizyon
Yaymciliginin Genel Goriiniimii”, Istanbul Aydin Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
3(9), Istanbul: s. 23-33.

Icel, Kayihan, (2013). Kitle Iletisim Hukuku, Istanbul: Beta Yaymlari, 10. Bs.
Kivang, Taha, (1991). “Yilbas1 Televizyonu”, Zaman, 2 Ocak.

Koru, Fehmi, (1991). “Ozel Televizyon”, Zaman, 17 Mayss.

Ongdren, Mahmut Tali, (1990). “Herkese Bravo!”, Cumhuriyet, 4 Eyliil.
Ongdren, Mahmut Tali, (1990). “Ozellestirme Yakinda”, Cumhuriyet, 18 Eyliil.

Say1 44 /Bahar 2017 m 402



Merve Can Marasl

Ongoren, Mahmut Tali, (1991). “Cékiintii” Cumhuriyet, 5 Mart.
Ongodren, Mahmut Tali, (1991). “Savas Ekran1”, Cumhuriyet, 22 Ocak.

Ozgen, Murat, (2012). “Tiirkiye’de Televizyon Yaymciliginin Gelisimi ve Yasal
Cercevesi”, Istanbul Universitesi Iletisim Fakiiltesi Dergisi, (17), s. 423-433.

Oztekin, Hiilya, (2007). “Neo-Liberal Toplumlarda Diizenleyici Devlet Anlayis
ve Gorsel-Isitsel Iletisim Alaninda Bagimsiz Diizenleyici Ust Kurullar: RTUK Ornegi”,
Selcuk Iletisim, 5(1), s. 52-65.

Oztiirk, Serife, (2004). “Ozel Televizyon Kanallarmn Tiirk Haberciligine Etkisi”,
Selcuk Iletisim, 3(3), s. 97-112.

Selguk, Ilhan, (1991). “Televizyonlu Savas!”, Cumhuriyet, 18 Ocak.

Selim, Ahmet (1991). “Magic Box ve ANAP”, Zaman, 9 Eyliil.

Tan, Turgut, (1991). “Ozel Televizyon Sorunu”, Cumhuriyet, 9 Aralik.

Tekinalp, Sermin, (1990). “Televizyondaki Dig Haberler” Cumhuriyet, 29 Eyliil.
Tiikenmez, Metin, (1990). “Ne Futbol ne de Magic Box”, Cumhuriyet, 5 Agustos.
Yengin, Hiilya, (1994). Ekranin Biiyiisii, Istanbul: Der Yaymlar1.

Zaman. (1990-1991.)

403 ® jletisim Kuram ve Arastirma Dergisi



